PIENEN VAIVAN, PIENEN RAHAN MARKKINOINTIA PIENYRITTÄJÄLLE

Muutamia ajatuksia siitä, mitä voit tehdä markkinoidaksesi yritystäsi

Emma Laaksonen

Emma Laaksonen on turkulainen EmmaV Oy:n yrittäjä, kauppatieteiden maisteri ja markkinointivalmentaja.
Emma antaa vinkkejä, ideoita ja resursseja pienen yrityksen markkinoinnin hoitamiseen.

“Markkinointiin usein liitetään se ajatus, että ilman rahaa ei voi markkinoida kunnolla. Olen hieman eri mieltä tästä asiasta. On nimittäin monia asioita, joihin et tarvitse rahaa tai ainakaan suuria määriä rahaa.”

Käytä rahan sijaan muita resursseja

Kun rahaa ei ole tuhlattavaksi, sen puuttumisen voi korvata muilla resursseilla, kuten ajalla, omalla osaamisella ja yhteistyöllä. Käy esittelemässä tuotettasi ilmaiseksi tai tarjoa ilmaisia tutustumisia palveluihisi tai sen osiin. Voit myös sopia yhteistyöstä bloggaajien tai sopivien kilpailijoiden kanssa. Mieti kuka kilpailijoistasi tarjoaa palveluitaan samalle kohderyhmälle, mutta ei suoraan kilpaile kanssasi. Voitte tarjota toistenne palveluita toisiaan täydentävästi.

Opettele myös tekemään ainakin perusasioita ilmaisilla kuvankäsittely- tai piirros-ohjelmilla (esim. Canva ja Picsart). Mitä enemmän osaat tehdä asioita itse, sitä vähemmän joudut käyttämään markkinointiisi rahaa. Jos et osaa jotain, ota asiasta selvää ja opettele.

Hyödynnä ilmaiset markkinointikanavat

Käytä hyödyksesi maksuttomat markkinointikanavat, kuten sosiaalinen media, sähköposti ja Whatsapp. Kerää asiakkaidesi sähköposteja (huom! myös lupa markkinoinnille) ja kerro mahdollisuudesta ottaa yhteyttä Whatsappilla. Sähköpostilistaa voi kerätä maksuttomilla alustoilla (MailChimp) ja sosiaalisessa mediassa pystyt jakamaan tietoa ja sisältöä maksutta. Jos sinulla on liiketila, muista, että se toimii myös markkinointikanavanasi. Käytä ikkunat, seinät ja tiski hyödyksesi.

Hyvä sisältö

Hyvä sisältö ei vaadi rahaa. Se on itseasiassa yksi suurimpia maksuttomia keinojasi markkinoida yritystäsi. Hyvällä sisällöllä saat asiakkaasi sitoutumaan yritykseesi vahvemmin. He saavat sinulta jotain, mitä eivät saa muilta. Oletetaan, että olet kosmetologi ja että pidät kasvohoitoja tärkeimpänä palvelunasi. Koet palvelustasi olevan hyötyä ennen kaikkea aknesta kärsiville. Jos palveluidesi lisäksi luot myös sisältöä (vinkkejä, kiinnostavia artikkeleita, auttavia blogitekstejä tms.), josta asiakas saa vielä enemmän apua ongelmaansa, asiakas ei luultavasti halua palveluistasi luopua. Mitä todennnäköisimmin myös muut samasta ongelmasta kärsivät huomaavat sinut ja tulevat asiakkaaksesi. Hyvästä sisällöstä tykätään useimmin ja sitä jaetaan myös todennäköisemmin.

Laatu

Suosittelut ovat yksi parhaimmista keinoista asiakkaiden hankkimisessa. Kun teet työsi hyvin ja laatu on kohdillaan, asiakkaat puhuvat mielellään palveluistasi. Kuuntele asiakasta, kysele hänen ongelmistaan ja pyri ratkaisemaan niitä.

Erottuva markkinointi

Mitäpä, jos keksisit markkinointikeinoja, jotka kiinnittävät asiakkaan huomion erilaisuudellaan? Keksi jotain, mitä muut eivät ole. Kekseliäät keinot voivat olla juuri se, miksi asiakas huomaa yrityksesi. Tästä löydät esimerkkejä kekseliäästä markkinoinnista. Esimerkit ovat isojen yritysten, mutta kunhan käytät mielikuvitusta, voit hyvin hyödyntää samankaltaisia kampanjoita omassa yrityksessäsikin.

On toki totta, että pienelläkin rahalla markkinoinnin tulokset paranee, mutta pienellä tai olemattomalla budjetillakin saa tehtyä paljon.

Vinkkejä, ideoita ja resursseja pienen yrityksen markkinoinnin hoitamiseen.

Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen

www.emmav.fi

  • hilma@moredo.fi
  • 0400 145 876
  • Hilma Larkela

Moredo Partner tmi
Hilma Larkela

Yhteistoimisto Huippu
Rieskalähteentie 55-57
20300 Turku

Y 1997461-4

YHTEISTYÖSSÄ:

Seuraa meitä myös somessa: