ASSARIBLOGI

Budjetoi!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Budjetoi!

Poikkeustila iski maailman sekaisin ja sekaisin menivät myös monen yrityksen ja yrittäjän kevään suunnitelmat. Monenkaan puskuri ei kestä yllättävää, usean kuukauden kurimusta ja todella monessa yrityksessä ollaan nyt pakollisen uudistumisen äärellä.

Me assistentit olemme olleet ja tulemme jatkamaan vertaistemme apuna ja tukena tässäkin haasteessa. Olemme tehneet asiakkaidemme apuna selvityksiä ja tukihakemuksia, mutta tämä yksi asia nousee toistuvasti kiperimmäksi kysymykseksi.

BUDJETTI

Yrittäjälle ja yritykselle ei budjetoinnin pitäsi olla mikään peikko. Budjetti on nimittäin erittäin hyvä työväline tulevan ennakointiin ja mikä parasta, ei ole määrämuotoa budjetille. Voit toteuttaa helposti excelillä juuri sellaisen yhteenvedon kuin on tilanteessasi käytännöllistä. Pidä kuitenkin huoli että kaikki kulut ja tulot tulevat ennakoitua.

Monelle tuli yllätyksenä, kun ELY-keskuksen koronatukihakemuksessa pyydettiin tulevan 2 vuoden budjetoitua liikevaihtoa, ja itseasiassa myös budjetoitua tasetta. Ilmeisen monen oli vaikea antaa edes käynnissä olevalle kaudelle liikevaihtoarviota. Emme voi missään tapauksessa suositella tällaista talouden pidon puutetta kenellekään! Jos talousasiat eivät ole sinulle mieluisia, etsi itsellesi kumppani joka ne taitaa.

KUINKA ALKUUN

Budjetoinnin aloittaminen voi tuntua suurelta työltä, mutta sitäkin helpompaa sen ylläpitäminen on jatkossa.

Aloita vaikka listaamalla kaikki kulusi niiden kohdekuukausille. Muista palkat, yrittäjän omat nostot, verot ja sivukulut. Apua voit ottaa vaikka kirjanpidon raportista. Laske kuukausikohtaiset kulut yhteen, sekä kulut koko vuodelta. Nyt tiedät paljonko kuluja sinun tulee myynnillä kattaa. Olemme puolessa välissä.

Seuraavana suunnitelet mistä kunkin kuukauden tulot tulevat. Listaa tuotteet tai asiakkaat ja niistä syntyvä myynti kuukausittain. Laske kuukauden myynti yhteen ja vuoden kokonaismyynti myös. Voit laskea myynnin tunteina tai kappaleina, mutta käännä ne euroiksi ennen vertailua.

Tee kulujen viereen toinen taulukko jossa asetat myyntitavoitteet vaikka +15% tasolle kuluista. Seuraamalla toteutumaa kuukausittain saat hyvää informaatiota siitä miten yritykselläsi menee.

Vertaamalla syntyviä kuluja ennakoituun myyntiin näet missä on korjattavaa. Tarkasta ainakin seuraavat:

  • Pitääkö kuluja karsia?
  • Tarvitaanko jossakin kuussa lisää myyntiä?
  • Riittääkö työvoima myyntitavoittesiin nähden ja myyntin työvoiman kustannuksiin?

Ole realistinen. Perustyön jälkeen voit kopioda tiedoston ja muokata siitä worst case scenarion ja huippusuoritus version. Näillä versioilla pystyt hyvin rakentamaan erilaisia strategioita tämän koronakriisinkin vaikutuksista ja sen yli. Tulevat vuodet voivat pohjautua tämän hetken budjettiin, esimerkiksi +10% kustannusnousulla ja +15% myynnin nousulla.

Käytä budjetointia myynnin ohjaamisen välineenä. Mieti ennakkoon mitä, kenelle ja miten paljon myyt. Olet ansainnut vaikka jäätelön aina ylittäessäsi kuukauden myyntibudjetin.

Muista nauttia työsi tuloksista. Pienikin budjetin ylitys on hieno suoritus, mutta muista kiristää tavoitetta tasaisesti.

Meillä budjettia seurataan kuukausitasolla sekä kustannuksista että myynnistä. Täten osaamme ennakoida muunmuassa työnmäärää ja jakautumista meidän assistenttien välillä.

MIKÄLI TARVITSET APUA BUDJETOINNISSA, OTA YHTEYTTÄ!

Meillä on toimiva budjettipohja ja osaamista avuksesi. Koronakriisissä tarjolla olevista tukimuodoista löydät ajankohtaisimman tiedon Yrittäjä-järjestön nettisivuilta ja Facebookista. Ota siis seurantaan www.yrittajat.fi/korona

Kyllä tästäkin selvitään – yhteistyöllä ja toisia auttaen!